Kali Sikaran

IMG_0465

Mandager og Onsdager 18.00- 19.30

Kali Sikaran trenes av både kvinner og menn.  Det stilles ingen krav til forkunnskaper. Utøverne er som oftest et sted mellom 16 og 40 år.

Hva er unikt med Kali Sikaran?

Treningskonseptene for Kali Sikaran er: Panantukan (filipinsk boksing),

Sikaran (blanding av filipinsk kick/thai-boksing), Kadena de Mano (nærkamp), Stickfighting, Daga (knivforsvar kun for voksne over 18 år!) og Dumog (en type filipinsk bryting). I Kali Sikaran er disse konseptene vevd sammen i et komplett og meget effektivt kampsystem. Enhver forbedring i en del av systemet vil også føre til forbedring i de andre delene. I en kombinasjon av trening med tomme hender og våpen vil utøveren utvikle fart, koordinasjon, utholdenhet, styrke og reflekser som bygger oppunder selvforsvar og kampferdigheter. En Kali Sikaran-utøver søker å trene seg til å kunne tilpasse seg enhver situasjon.

Stilart leder Johan Skålberg, i Gøteborg, har lagd filmer til de forskjellige delene i Kali Sikaran.

PANANTUKAN, filipinsk boksing;

Inkluderer teknikker og strategier tatt fra vestlig boksing. Soning, bensveip og trapping, metoder for å dytte, dra og fastholde gjør Panantukan til en spesiell og effektiv form for boksing. Bruk av albuer, gunting (slag mot nerver/muskler) og checking (kontroll) av motstanderens armer er også mye brukt i Panantukan. Teknikkene trenes både med og uten hansker.

SIKARAN, filipinsk kick/Thai-boksing;

Sikaran kompletterer Panantukan med flere håndteknikker samt spark. Sikaran er lett gjenkjennelig på sitt bevegelsesmønster. En Sikaranutøver trenes i soning og kontroll av avstand. Dette gir utøveren muligheten til å utøve en rekke forskjellige benteknikker. Fra spark mot bena (sipat) til høye spark av Thai-typen samt teknikker med knærne. Tanken bak er å nå motstanderen uten selv å bli berørt.

STICKFIGHTING: 

De karakteristiske stokkene (eller machetene) innen filipinsk kampkunst er velkjent blant de fleste kampsportutøvere. Treningen blir utført med en eller to stokker. Denne treningen er meget viktig også for utviklingen av ferdigheter med tomme hender. Ethvert framskritt i utførelsen av stokkteknikker, fører til et framskritt i Kali Sikarans håndteknikker. Trening med stokker forbedrer utøverens bevegelser, soning, koordinasjon og ”flow”-egenskaper. Teknikker som trenes her er angrep, blokkeringer og forsvar, avvæpninger, låser, kast og de velkjente filipinske ”flow”-drillene for å oppøve reaksjon og koordinasjon.

DAGA, knivforsvar kun for voksne over 18 år

Er Kali Sikarans system for knivkamp. Knivforsvar er en velkjent spesialitet innen de filipinske kampkunstene. Filipinske teknikker for knivkamp har influert politiets og militære knivforsvarsstrategier over hele verden. Før en starter med knivtrening innen Kali Sikaran, bør en gjennomgå kurset Basic Knife Defence for å lære hvordan en bør opptre hvis en blir angrepet med kniv og teorier bak knivtrening.

KADENA DE MANO (“Chain of hands”);

Kadena er nærkampsystemet innen Kali Sikaran. Kadena innebærer korte, raske slag med hender og albuer. Samtidige slag og blokkeringer, slagkombinasjoner og avanserte ”flow”-driller trenes innen dette systemet. Kadene de Mano utgjør et realistisk selvforsvar i et moderne miljø, som f.eks. tar hensyn til situasjoner hvor det er trangt eller vanskelig å bevege seg. Når en trener Kadena er “flow” viktig. Utøveren må kunne reagere fra en avslappet tilstand til fart/kraft i løpet av kort tid.

Velkommen til en utfordrende og effektiv kampkunst

BEKLEDNING

Vi bruker ikke vanlige drakter, men svarte bukser og Kali Sikaran T-skjorter.

GRADERING

Graderinger er viktige for å stadfeste hvor du er i kunnskaps stigen. Ved å gradere seg er det bare en bekreftelse på hva du kan, slik at vi kvalitetssikrer det du har lært, slik at du er klar til å mer avanserte teknikker. Vi bruker ikke belter, men noe som vi kaller PHASE. Patcher og T-skjortene viser hvilken grad en innehar.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s